Videndeling + indlæring og hukommelseHar du din egen virksomhed, så ved du hvor vigtigt arbejdsmiljø og -kultur er. Det er ikke til at komme uden om, og tages det ikke seriøst, kan det få fatale konsekvenser for ikke blot virksomhedens drift, men også for den enkelte medarbejder. Hvis du som chef tager det seriøst og gør en indsats for at optimere arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, vil du med 100 % sikkerhed kunne mærke en stor forskel på både drift, økonomi og velfærd.

Én af de ting, der er vigtige at fokusere på som chef i en mellemstor eller større virksomhed er, at sørge for god og løbende oplæring og optimering af medarbejderne. Det kan måske være svært at vide, hvordan man løbende kan gøre dette, men et godt eksempel herpå er for eksempel, at fokusere på videndeling, indlæring og hukommelse.

Hvorfor videndeling, indlæring og hukommelse?

Og hvorfor er det så vigtigt, at fokusere på lige netop videndeling, indlæring og hukommelse i virksomheden? I mellemstore og større virksomheder skal tingene ofte gå hurtigt og der er mange ting at holde styr på. Det er derfor vigtigt, at dine medarbejdere kommunikerer med hinanden, blandt andet gennem videndeling. Sidder den ene medarbejder med en særlig viden om én specifik kunde eller sag, og skal denne give opgaven videre eller dele den med en anden, er god videndeling især vigtig. Det er det, fordi det er vigtigt at have samme niveau af viden om en specifik sag, for at kunne opnå bedst muligt samarbejde og resultat.

Videndeling har altid været et vigtigt element, når man i virksomheder dagligt arbejder på tværs af hierarkier, niveauer, afdelinger m.m. Viden er enhver virksomheds eksistensgrundlag. Vi udvikler os gennem videndeling, det kan skabe vækst, og det kan mærkes på bundlinien.

Hvordan husker man det, man har lært?

Når man snakker om videndeling, så er både indlæring og hukommelse også væsentlige faktorer, at prioritere. Videndeling er rigtig godt, men er indlæringen og hukommelsen hos dine medarbejdere ikke i orden, så kan det i virkeligheden være lige meget. Kan dine medarbejdere ikke huske, hvad de har lært og tilegnet sig af viden, er det både ineffektivt for virksomheden, og på sigt vil det kunne mærkes på bundlinjen. Ved at oplære dine medarbejdere i effektiv indlæring og hukommelse, vil videndeling give meget bedre mening.

Og hvordan oplærer man så sine medarbejdere til bedre indlæring og hukommelse? Det kan man blandt andet gøre gennem kurser, hvor omdrejningspunktet er “at lære og at huske”. Et sådant kursus fokuserer på motivation, koncentration, læseteknik og læsestrategi, indlæring og hukommelse, hukommelse og notatteknik. Alle sammen aspekter, der vil være behjælpelige i processen mod bedre både indlæring og hukommelse.

Hvorfor er kurser i videndeling, indlæring og hukommelse godt for medarbejderen?

Udover, at det er rart for dig som chef i en virksomhed, at dine medarbejdere bliver oplært i videndeling, indlæring og hukommelse, så er det også utroligt givende for den enkelte medarbejder.

Som medarbejder i en dynamisk virksomhed bliver du udsat for konstante og nye forandringer samt nye opgaver hele tiden! Dette kræver, at du om medarbejder konstant optager ny viden – og husker det. Ved at deltage i et kursus, der fokuserer på henholdsvis videndeling eller indlæring og hukommelse, vil du få væsentlige teknikker og værktøjer, du kan bruge, når du skal videndele, lære nyt – og huske det.